Hej!
Varje fredag säger flera elever (nej, inte samma varje gång) att veckan alltid går så snabbt och att det nyss var måndag. Det är så mycket vi vill hinna göra och saker som blir liggande och ibland är så svåra att få avslutade. Så. Idag presenterade jag ett förslag för klassen: Vi struntar i en del av sommarlovet och fortsätter med skolan istället?! Mer än halva klassen nappade på idén och skrek JAAAA!!!!! ? Hrm.. det var då jag började tänka tanken att det kanske är bra att kunna stå för förslagen man ger… Men, det löste sig snabbt, för det visade sig att gänget hade tänkt ett steg ”längre”. För i deras plan, som de i imponerande hastighet hade tänkt ut, så skulle ett halvt inarbetat sommarlov motsvara i princip ett läsår. Rent och klart sagt, skulle det innebära att de skulle vara lediga år 3 och istället dyka rakt in i år 4, när det skulle bli dags för det. Så där föll det förslaget! Men de fick öva på sin förmåga att motivera, argumentera och resonera!
Veckans bloggare har inte kunnat skriva så mycket den här veckan. Ledig onsdag och sjukdom har satt lite käppar i hjulen. Det är hårt tryck på vilka som ska bli utvalda, det kliar i mångas fingrar och på måndag drar jag nya namn ur vår burk med glasspinnar.
I matten och svenskan har jag checkat av en hel del kunskaper och förmågor och eleverna kommer att få öva på områden som de behöver få en repetition av.
Fredagens planeringstid i skolan har jag ägnat åt att fila på ett årgärdsprogram ämnat åt mig själv. Jag är glömsk och behöver göra stora förbättringar på min handstil. Ja, ni får nog höra hemma… barn är obarmhärtigt ärliga 🙂 Men det är väldigt bra med era barns ögon, för min egen utveckling! Det är också nyttigt att ha en diskussion kring att vi alla är individer, har olika egenskaper, styrkor och utvecklingsområden. Vi kommer tillsammans göra sluttampen av ”träningen inför utvecklingssamtalet”. Jag kommer att iscensätta mitt eget utvecklingssamtal och mina mål, för att modellera hur det kan se ut.
The earth day, uppmärksammades med en samling på klassens gröna matta där vi samtalade om vad vi kan göra för att ”hjälpa” vårt jordklot. Försöka minska på avgaser och utsläpp, samåka, samla in skräp, återvinna, släcka lampor, spara vatten, samla in batterier…det var som att trycka på ”play” på en informationsskiva, så detta är något de verkligen har koll på!
Tisdag 26/4 är det bibliotek.
Onsdag 4/5 är det innebandyturnering fm fram till lunch.
Läxor:
Torsdag 28/4 Läsläxa med tillhörande läsförståelsefrågor.
Torsdag 28/4 Matteläxa.
Fredag 29/4 Rättstavning.
Trevlig helg! //Karin