Hej!
I veckan som har varit har vi kikat på olika vårblommor. Trots viss allergi i klassen fick några väl valda vårblommor lite kvick visa upp sig innan de illa kvickt åkte ut igen. Sedan fick eleverna välja varsin blomma. Men hjälp av den användbara tankemodellen ”4-rutan” så fick de sedan skriva en faktatext. 4-rutan är en grymt användbar tankemodell som kan användas i alla ämnen. I matten har vi använt den som problemlösningsmodell, i svenskan har vi använt den både som hjälp i hur man skriver en berättelse med röd tråd och hur man skriver en sammanfattning. Det är en modell som går att variera och utveckla i det oändliga och som eleverna är väl bekanta med. Eftersom de känner till arbetssättet och kan de istället lägga sin energi på innehållet! Ibland använder vi den konkret och skriver i och ibland kan jag bara säga ”Tänk 4-rutan!”
Vi arbetar en del med väderstrecken och eleverna har med hjälp av ett rutsystem fått beskriva var en skatt finns (påbörjan till programmering!). Kluriga elever finns det härligt gott om!
Tisdag 31/5 Friidrottsdag! Fika får medtagas och eleverna kommer ombytta. Vi leker och provar på några olika friidrottsgrenar. På eftermiddagen kommer den nya lärarinnan Kristin Schyberg och hälsar på klassen. Eleverna är väldigt nyfikna och har skrivit en massa frågor som hon ska få med sig.
Läxa till torsdag 2/6 Läsläxa
Läxa till fredag 3/6 Veckans ord, rättstavning
Nästa vecka:
Måndag 6/6 På Sveriges nationaldag är alla elever lediga.
Onsdag 8/6 Skolans val hela dagen. Vi kommer att vara på gamla ip och få maten serverad där. Olika aktiviteter. Eleverna kommer ombytta.
Fredag 10/6 Skolavslutning. Kyrkan 8.15. Skolan slut 10.00. Bussarna går hem 8.15
Ha det gott! //Karin